Mellan Raderna 19/8

Olivier Assayas på sitt mest sympatiska humör. Välspelat, smart och mycket underhållande.

Alain är en framgångsrik förläggare i Paris. Han har samarbetat med författaren Leonard i många år och de är nära vänner. Därför blir det extra jobbigt när Alain måste meddela Leonard att hans nya manus är för dåligt för att ge ut. Något som Alains fru inte håller med om. Hon är övertygad om att det här är Leonards stora mästerverk …

Vår värld fortsätter att förändras. Det har den alltid gjort. Utmaningen är att hålla ett öga på utvecklingen och förstå vad som står på spel så att vi kan anpassa oss. Eller inte. Det är ju trots allt det som politik och åsikter faktiskt handlar om. Digitaliseringen av vår värld och dess förvandling in i algoritmer är den moderna förändringsriktningen som förvirrar och överväldigar oss. Digital ekonomi bryter mot regler och ibland lagar. Dessutom ifrågasätter den sådant som känns stabilt och taget för givet i samhället. Samtidigt är den så flyktigt att det löses upp vid minsta beröring. Mellan raderna gör inga försök att analysera hur den här nya ekonomin fungerar, det är snarare en underhållande observation av hur de här frågorna skakar om oss, personligt och känslomässigt.” – Olivier Assayas

Olivier Assayas (f. 1955) utvecklade tidigt ett starkt intresse för film. Efter att ha gjort en rad kortfilmer började Assayas på filmtidningen Cahiers du Cinema som skribent och senare redaktör. I början av 80-talet började han skriva manus och efter några samarbeten med bland andra André Techiné tog han själv plats i registolen och debuterade 1986 med Désordre. Bland hans filmer märks bland andra Irma Vep, Sommarminnen, Efter Revolutionen, Personal Shopper, Moln över Sils Maria och den lysande miniserien Carlos.